fredag 26 november 2010

En markant resa.

Nya saker är skrivna med snedskrift!


Jag tog inte så många bilder-jag vill leva för stunden ( eller nuet som En sade på bartender skolan)...men några bilder fastnade... precis som andra saker!


Resan började redan här hemma, med att packa ihop allt överflöd man kunde hitta på farten...jag som är ansvarig "peaps"/ person- stressade iväg att packa sista betalda ordrar -de jag kunde fixa ,skicka sista mail osv....

Sen så var det dags att kliva i bilen...mannen ansvarade för ute packning,jag för delegering...nu sitter vi i bilen och upptäcker att en pass saknas...nejjjjjjjjj-på morgonen var alla där...

Stressigt letade vi överallt vi kunde -varje hörn osv -borta -en unge stanna hemma

Vi åkte för att fixa tillfälligt pass-helt plötsligt kommer på herren att han hade visst lagt passen på väskan innan de tog sitt plats ( jag som inspekterade varje möjlighet innan!)
Okey så far so good -kommer fram och känns som friden kan infinna sig-

Den 18:e november är röd dag..all Rigas transport är gratis den dag( totalt 4 gånger per år)...men milda Amanda -måste alla åka någonstans-men faktiskt jag kan begripa -det ser flott ut på många ställen -men de flesta kämpar,lagar ,delar...





Chu chuu...vi stog som sillar ...nej surströmmingar i ett burk-kan explodera när som , jag håll om mitt familj hårt...det klev flera o flera o verkade inte bli mindre i trolei ( buss)

Man hade mängder av kärlek ...med olika "perser" och nationaliteter -lite som på semester i Italien/ Rimmini-fast värre...



Till sist kom vi fram till den upp till tänderna kodade lägenhet...
Mitt i stan med lyxigt balkong mot stan....men lyxen stannade där nere vid entré..resten var märkligt...

6 trappor upp i gammalt stentrappa -vad vi kallar Ulmana hus ( vår allra första och sista riktigt riktigt bra presidenten i den riktiga fria Lettland-den stilen),kändes att hälften har blivit bortskickade för längre sedan gammla dörar nya dörar ( nån lägenhet på väg upp var nedvräckt och vänta på sin tid med blås i ögat -om kikade i dörhål -spokyyyy)

Digitala kanaler,uppkoppling ,spis ,dusch,tvättmaskin , toa och lämnat pommfritt( som kom bra till användning senare ...men resten då????


Jag hittade inte sängkläder,så vi sov under överdraglakan( man letar de i skåpet inte under sängen???)-första natten...toa papper tog slut tidigt på lördag... gnälligt -nej vi och de har olika uppfattningar vad lyx är!


Men roligt hade de! ( delvis släkt träff)


Den höjdare för oss har varit att åka till en av de Baltiska /första Aqua parker...finns i stora hela allt-till och med vatten bar-med allt från Vichy vatten till de mest kopiösa saker för snurr.....
Mannen och dotter åkte så kallade snurr Laseens ...när han kom ut såg han som ett skrämd rådjur...jag har en jätte bula ,Terese har en med ....det ligger nån där i röret ...vi har åkt ditt sedan de öppnade jag åkte endast en gång-jag lämnade nästan hjärta på sidan av vägen och vägra åka igen...nej sade jag -vem skulle ligga där ...han svor att det finns ett avsvimmad kropp där...han gick och sade till -det var stängd ett bra tag vi klurade vidare och inte tänkte på det mera!
I bastun mötte jag några så kallade ny letter ,de som vågar prata ,de som är inte skrämda..en var sjöman -hans flickvän tyckte att jag stötte på pojkvän och stack...stackarn....jag vill bara veta vad han tyckte om olika länder han besökt....nästa var mera intressant ...jag skulle få snabb kurs i ryska medans jag blev som rödbetta i bastun och jag fick plaska iskall vatten på mitt kokande hjärna...du måste prata oftare sade gubben ,ser till att du träffa och använder språket...va ghaaaaa... nämligen svensk språk är så mjuk i uttal att jag prata på ryska nu som jag var amerikan -med slemmig deg i munnen!
Han skrattade ...och tyckte att jag behövde bara en vecka eller så och allt var på plats.....
Samma kväll kom 2 mitt livs överraskningar: jag blev nästan utkastad från pizzeria ....jag struntade i sminka mig efter hel dags bad och bastu besök....sen tog jag en alldeles speciell flyg tur -sista var när jag var unge...
Vi köpte "bloddy "/dyra picas genom att svära att det finns täckning för kredit kort...och kodade in... jag tyckte att det var värt att duscha av multom av klhour ...duschen ligger nästan 80 cm högt upp ..efteråt kommer jag ut och håll mig i kanter på handfaten ( rummet är liksom mindre än 6 km med allt i den) sen känner jag att händer åker iväg och jag i vägg( läs dörr) mattan under fotter åker ihop ( den var utan halkskydd!!!!!) smash bang pung-alla springer runt om mig och betrakta mig naken och stirrande...vad gjor du....ashh sade( fast jag var grinig!)jag tänkte bara testa om det går att flyga...ouchsssss... jag hade tur -dörren var trög och jag drog bara till den ...hade jag någ smashad den eller huvudet annars -det är vad jag kallar öppna dörr med huvudet...( nu vet att axel tog värsta smäll)
Men dagarna rann i väg ,tårar rann när jag behövde besöka ett ställe som känns som värst -mammas grav-vilket orättvisa -här gnäller jag ,men brorsan då- han hann knappt vara 18..
Vi lämnade silver grans krans med gammalt rosa rosor som vi fixade själva ,samt kvistar...ungarna färgade kottar dan innan, så att det skulle företsälla snö, tände ljus och krattade.
Terese skrev min älskade mormor/ det kom från ett liten eget hjärta/ hjärter blev ritade på sanden och sen var det dags att vända sig på väg mot båten...
Vi kom hem , efteråt kände jag att jag har inte har bra ärm funktion...först nacke, sen här och där - tyckte först att det var stress,sen det blev värre...till sist orkade jag inte...det skulle bli undersökning...idag känner jag -när mest smärta har gått bort att höger axel är ur plats...hur fixar man det



De här två är nästa som ett par-kärlek utan gränser!


Sen så kan man larva sig! Fast det kostar multom....


De här tyckte att fåglar var renare än mäniskor...må vara så ...

Vi hade tusen tals av de när det var den "fria"sovjiet
De var inte rädda för baciller eller sjukdommar( jag frågade i mitt brytna ryska)-jag skulle tippa att de blir inte sjuka av fågel eller annat "fluensa" som kommer på väg hit...men i år har det varit lungt jag skulle vilja säga mera ...men jag vet att det blir kratt efekt...trampa man på skaften slår den rakt i pannan...jag biter mig i tungan -precis som jag minns som skol unge...jag har mitt plats därrrrr påstog jag...vaaaa -sade skolfröken det finns inget som du kan kalla ditt plats...det har ingen av oss....det var fröken som tyckte om mig

Så om jag utmanar några eller någon-Take it or leave it..... who cares in a 100 years!
Det måste vara de modiga dovorna som har vägrat lämna sitt post!

Mvh liene- som läkarn sade man kan bli mörad!( 3 blåmärker i storlek av hundra lapp varje!)
Jaiii vilket trip ...

1 kommentar:

Anonym sa...

Har tagit del av er resa intresant o Gripande. Kram!