tisdag 6 september 2011

Yak garn.

 <span class=Trekants sjal i yak ull med virkad kant "
Det är hög tid för stickade halsdukar speciellt en sådan rengning dag som idag!
Trekant stickas relativt snabbt på stickor nr 7 och avslutas med virkat kant...nu är det så att vi har tappat våra halsduk och saknar den otroligt mycket men men.... när man packar ner i mörkret efter höstmässor och man är lagom trött- kan hända även de bästa...eftersom den har ingen särskild vikt så som 50 gr( ca 375m) och stickas färdigt av endast 1 st nystan.
Du kan använda även andra sorters garn så som Kid mohair eller Soft dream ( kid mohair med silke) eller varför inte en i Royal baby alpacka men är du för varm så funkar det även med 100% linne garn(då behövs 2 stycken).
Halsduk blir något mindre men passar fortförande som bra säsongs öppnare!
Som tur så hade jag kvar en bild på webben.
PS:Yak ull börjar ta slut ...det ser ut som att vi kör den sista säsong! Passa på!

Kram till Alla hjärter som behöver en!
Mvh Liene

6 kommentarer:

Anna sa...

Supersnygg halsduk!

Yakgarnet är underbart, det är till och med mjukare än cashmere tycker jag. Mina halsdukar håller i åratal och jag är verkligen rädd om dom. De som inet provat detta underbara garn ännu borde verkligen göra det.

Jag tillhör de lyckliga som har lagrat upp med fler kilo yak-garn - eftersom min man älskar det garnet hade jag inget val. Han sliter ut tröjorna som jag stickat i det garnet eftersom han har dom på sej HELA TIDEN. Jag menar verkligen HELA TIDEN!

liene sa...

Tusen tack för din hjärtliga,trevliga kommentar!
Det glädjer mig att du gillar denna material....det är superb material som sagt den ligger i samma nivå som kashmere- jag börjar ha separations ångest...för att den blir slut snart!
Men det gäller glädjas medans den finns...jag använder min kofta med knappar så gott som hela tiden,speciellt nu när det blir kyligare!
Mvh liene

Anna sa...

Jag ska kanske ta ett foto på min mans sönderälskade tröja i jakgarn - du blir kanske ledsen när du får se den men det är ju ett bevis på att den varit favoriten i två år och burits hela tiden. Jag förstod direkt att det skulle bli så och köpte två stora koner av dej så jag har jakgarn på lager ;-) I höst stickar jag en kofta till mej själv och en ny tröja till honom.

liene sa...

Hej! Det skulle vara super roligt att se en ned älskad tröja skicka gärna bilden!
Jag personligen brukar filta ner allt som är uttsliten.....då får man roligt vidare liv på materialet!

Anna sa...

Liene, det finns inget kvar att filta, det är mest hål. Isåfall får det bli underlägg till kaffekoppen eller kanske ett fodral till mobiltelefonen. I o för sig ett bra sätt för tröjan att leva vidare.

Men nu har jag faktiskt börjat på en ny tröja (samma garn - vilken tur att jag köpte 2 stora koner av dej, samma modell, dubbelt garn - det är ett nöje att sticka med detta garn). Och så har jag plockat fram min halsduk i yakgarn, den är väl använd men det finns inte minsta noppa på den eller spår av att den slitits.

Jag ska ta en bild i helgen! Har haft influensa så det har inte blivit så mycket fotograferande.

liene sa...

Kära nån....
Jag blir glad att du svarade-tyvärr livet ger ibland lite annat att tugga på...så man inte hinner att svara genast!
men det skulle vara trevligt ändå!
Det är inte roligt att vara off oavsätt anledning.....
Hoppas att du mår bra nu!
Jag själv råkade på udda problem i mitt liv ....pfuuuuuu!
Skicka själv klart bilder om du hinner!
Mvh liene