söndag 29 november 2009

Andra mina färdigheter.

Att äta gott betyder inte att man behöver ha delikatesser eller köpa dyr mat .... den enkla kan vara godare än den andra!
Min mamma var förbild för mig på många sätt,den här är en av dem,hon lagade enkel men alldeles för god mat....det har satt sina spår i min relation till mat.Det smakar alltid gott hos mig!
Den här sortens mat passar utmärkt till hosten,tänk dig en älg stek eller i den här fallet är kyckling filé som paneras,vit kål speciellt tillagad ( hur billigt som helst!)

Stuvad kål på mitt sätt:
Tar ca halva vit kål, skär strimmor lite hur som helst ,en stor lök, 2-3 rivna morötter, peppar några korn,buljong tärningar vatten 1/3 del av hela mängden vatten ( jag kör på känslan!) och smula tålamod!
Puttra den här på spisen i ganska lugnt fart under locket och rör om då och då!När det är nästan klart tillsätt tomat ketchup ... den här delen är där man smakar själv och avgör vilket sväng vill man ha! Kolla av om du vill ha mera salt det är smak sak vidare!
När massan smakar bra och ser ungefär som i bild nedan då är det färdigt:


Panerad kyckling bröst filé.. MMMMMM
Jag vispar egg ,strö bröd blandat med mjöl och kryddor i ganska stora mängder,kyckling filé skär i mitten på tvären så det blir tunnare man kan även banka lite på om man behöver ladda ut sig .
Sen är bara mjöla lite filen och låta den ta liten simtur i vispade eggen ,bra värme på stekpannan och smör... resultat brukar bli gudomlig!





Resultat : ganska enkel och underbar måltid,passar bra även till stekta korvar( om man vill lata sig) eller andra goda köträtter.

Kan känna hur got det var ?! MMMMMM Fantastisk!
Hoppas att med hjälp av våra familjens recept även Ni kan prova sig fram !Lycka till!

Mvh liene



Inga kommentarer: