torsdag 7 januari 2010

-20 Grader---uiiiii!

När jag var liten ,spenderade jag många helger hos min älskade farmor.
Hon var bäst.. där kunde jag fantisera,läsa rita ,lära sticka, virka ,sy( hon hade en gammal bords,handriven Singer!)... ja listan skulle vara oändlig egentligen En sak som jag älskade var att hjälpa henne med blommor ,hon hade stor samling av kaktusar ,Amaryllis och cyklamen ... hon hade magiska fingrar... hennes amaryllis blommade från år till år ,kaktusar brukade slänga ur sig stora och och små och så olika fantastiska blommor blommor,cyklamen fick hon komma upp om och om varje år på nytt!
Jag önskar att jag kunde komma på då skriva ner hennes tips och triks... men när man är så där 5,6,7 osv... tror jag knappast att man gör det!

En sak jag minns tydligt ,för det man mitt uppgift var mata fåglar,hon hade stor fönster bräda på utsidan ,som rymde relativt stor fågelbo.... jag minns hur jag kunde sitta timmarna i väntan på att jämföra alla olika fåglar som kom ditt!
Nu har jag mitt eget fågelbo ( skrattar!) ,ja jag fixade lite mat på en blommat.. bättre lite än inget!
Så nu när jag jobbar vid dator kan jag tjuvkika ut och ,spana in alla fåglar!


Den här lilla fågel ( tyvärr vet ej svenska namn för de!)Han var så harig ... så han tog liten solrosfrö från de som har trillat nedanför lilla snö högen!
Sen har jag uppmärksammat : först en svart ( storlek ungefär som kråka!),med svart näbb,några dagar senare kom 2 stycken?! Jag vet inte deras namn... det är fascinerande roligt ändå.... för det har varit 3 dagar med termometer som trillat ner till 20- grader


Så igår satsade på att sticka den här paret,garn nyinkommna Peru,stickor 4,5 och 4 ( svårt att fota eget hand!)Så längre ni får ser bara stickade fingervantar ... har planer att brodera på något motiv!


Så längre:
Mvh liene
Om ni har möjlighet ,ställ ut lite mat till fåglar. Det så simpelt som havregryn blandat med olja ,solrosfrön eller annat även skorpa bröd ,som ungarna vägrar att äta upp på morgonen!
Ser ni den fula soffan i bakgrunden ... den måste elimineras.... snarast!

2 kommentarer:

Tant Kofta - Lotta Blom sa...

Hej Liene!
Fågeln är en talgoxe.
Jag är också en fågelmatare, jag tycker det är kul.
Min farmor hade en amaryllis som var 42 år gammal, hon hade fått den när ett av hennes barn föddes.
Många hej fr. Koftan

liene sa...

Hej! Skoj... jag lärde mig något nytt!
Men jisses lökar som är så gammla... jag hoppas att jag skall ha tålamod för det!Skulle vara roligt!
Många kramar till Tant kofta &co
Liene